کد مطلب:295937 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:107

حدیث 04


مناقب از ابن مردویه نقل می كند كه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به علی علیه السلام فرمود:

«تكلم خطیبا لنفسك.»

- خود، صیغه عقد را برای خود اجرا كن.

حضرت فرمود:

«الحمدلله الذی قرب من حامدیه، و دنا من سائلیه، و وعد الجنه من یتقیه، و انذر بالنار من یعصیه، نحمده علی قدیم احسانه و ایادیه، حمد من یعلم انه خالقه و باریه، و ممیته و محییه، و مسائله عن مساویه، و نستعینه و نستهدیه، و نومن به و نستكفیه، و نشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریك له، شهاده تبلغه و ترضیه، و ان محمدا عبده و رسوله، صلی الله علیه و آله، صلاه تزلفه و تخطیه، و ترفعه و تصطفیه.»


- حمد برای خدایی است كه به ستایشگران و درخواست كنندگان نزدیك است، و بهشت را به كسانی كه تقوای او را پیشه كنند وعده داد، و گناهكارانش را با آتش جهنم بیم داد. او را بر احسانها و نعمتهای گذشته اش ستایش می كنیم، همانند كسی كه می داند او خالق و آفریننده، و میراننده و زنده كننده ی اوست، و از بدیها و گناهانش بازخواست خواهد نمود، و از او یاری می طلبیم و از او هدایت می جوییم، و به او ایمان آورده، و از او می خواهیم كه ما را كفایت كند، و گواهی می دهیم كه معبودی جز خداوند نیست، كه یگانه است و شریكی ندارد، آنچنان شهادتی كه سزاوار او بوده و او را راضی نماید، و نیز شهادت می دهیم كه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم بنده و رسول اوست، و صلوات و درود خداوند بر او و آلش باد، چنان صلواتی كه او را به حق نزدیك و بهره مند نماید،و مقام او را بالا برده و برگزیده نماید.

و در ادامه اش فرمود:

«و النكاح مما امر الله به و یرضاه، و اجتماعنا مما قدره الله و اذن فیه، و هذا رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم زوجنی ابنته فاطمه علی خمس مائة درهم، و قد رضیت. فاسالوه و اشهدوا.»

- و ازدواج از اموری است كه خداوند بدان امر نموده و مورد رضای اوست، و پیوند ما از مقدرات الهی و از اموری است كه خود اجازه داده است. و این رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است كه دخترش، فاطمه را با مهریه پانصد درهم به ازدواج من درآورد، و من راضی هستم، از او بپرسید و شاهد باشید.

و در حدیثی آمده است كه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

«و قد زوجتك ابنتی فاطمه علی ما زوجك الرحمان، و قد رضیت بما رضی الله لها، فدونك اهلك، فانك احق بها منی.»

- دخترم فاطمه را با همان مهریه ای كه خداوند رحمان به ازدواج تو درآورد، به همسری تو درآوردم، و راضی هستم به آنچه خداوند برای دخترم راضی


است، اینك همسرت در اختیار تو است. و تو از من به او سزاوارتر هستی.

و در روایتی منقول است كه فرمود:

«فنعم الاخ انت، و نعم الختن انت، و نعم الصاحب انت، و كفاك برضی الله رضی.»

- تو خوب برادری هستی، تو خوب دامادی هستی، تو خوب همسری هستی، و برای رضایت و خوشنودی تو همین بس كه خداوند راضی است.

سپس علی علیه السلام به جهت شكر خدای تعالی به سجده افتاد و عرض می كرد:

(رب، اوزعنی ان اشكر نعمتك التی انعمت علی) [1] .

- پروردگارا، شكر نعمتی را كه به من عطا نمودی، به من الهام كن...

و پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: آمین. و چون سر از سجده برداشت، پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود:

«بارك الله علیكما، و بارك فیكما، و اسعد جدكما، و جمع بینكما، و اخرج منكما الكثیر الطیب...» [2] .

خداوند بر شما (علی و فاطمه علیهماالسلام) مبارك گرداند، و در شما خیر و بركت قرار دهد، و شما را سعادتمند و خوشبخت كند، و میان شما انس و الفت قرار داده، و از شما (فرزندان و نسل) فراوان و پاكیزه خارج گرداند.


[1] نمل: 19.

[2] بحارالانوار، ج 43، ص 112.